اهميت دامداري

دانستني درباره گوسفند

اهميت دامداري

۱۴ بازديد

اهميت دامداري به دلايل اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي از قبيل منبع درآمد، باروري خاك ، محصولات دامي (شير ، گوشت و …) براي خانوار روستايي و عشايري بسيار مهم است و همواره مورد توجه اين قشر از جامعه بوده است وبه عنوان اصلي ترين سرمايه خانواده ها در اين مناطق محسوب مي شود.

دامداري سهم مهمي در تامين غذاي مورد نياز بشر دارد كه مي توان به محصولات لبني ، گوشت ، پشم ، چرم اشاره كرد.علاوه بر اين كود حيواني نقش اساسي را در صنعت كشاورزي دارد.گوسفند به دليل اينكه داراي شرايط دامپروري راحت تري است و نرخ بازده اي بالاتري نسبت به ساير حيوانات دارد بيشتر مدنظر دامداران براي دامپروري مي باشد.

همچنين نگراني ها روزافزوني نسبت به عرضه و تقاضاي محصولات دامي به ويژه در كشورهاي توسعه يافته وجود دارد به اين دليل كه توليد اين محصولات هزينه زيادي دارد و مراتع در طبيعت روبه كاهش است.و اين مسئله خود اهميت دامداري را دوچندان مي كند .اما امروز مي توان با اتكا بر دانش و فناوري مدرن بخشي از اين چالش را حل كرد.بااين حال بخشي از اين نوآوري ها مي تواند تاثير منفي بر كيفيت محصولات دامي داشته باشد.

سلامت و كيفيت محصولات دامي به طورعمده بر سلامت انسان اثر مي گذارد.

سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد ( فائو) اعلام كرده است كه در همه ي كشورهاي جهان تقاضا براي غذا درحال افزايش است كه بايد از طريق استفاده از ژنتيك بهتر و تغذيه مناسب تر و هدفمند اين مشكل را حل كرد.

دامداري به عنوان يكي از قديمي ترين شغل ها در بين جوامع شناخته مي شود كه از مزاياي دامداري مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • توليد گوشت
  • توليد پشم مناسب براي صنايع نساجي
  • توليد چرم با كيفيت
  • توليد محصولات لبني مانند شير، پنير و …
  • كود حيواني براي كشاورزي
  • ايجاد اشتغال در مناطق روستايي

اما بدون شك در ۵۰ سال آينده تحقيقات و نوآوري ها نقش مهمي در دامداري خواهد داشت كه افزايش بهره وري و افزايش سرعت استفاده از تكنولوژي در اين صنعت دو چالش اساسي خواهد بود.

مركز خريد دام زنده

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.