خواص جگر گوسفندي

دانستني درباره گوسفند

خواص جگر گوسفندي

۱۱ بازديد

جگر گوسفندي جزو غذاهاي مفيد و خوشمزه محسوب مي شود كه حاوي مواد مغذي زيادي است و در سلامت بدن انسان بسيار تاثير گذار است.جگر گوسفند يك منبع شگفت انگيزي از انواع مواد مغذي مي باشد كه اغلب مردم درباره آن نمي دانند.

در اين مقاله قصد داريم خواص جگر گوسفندي را به شما معرفي كنيم .

خواص جگر گوسفندي

جگر شامل موادي است كه به حذف مواد سمي از بدن كمك كرده ودستگاه ايمني و گوارش را بازسازي مي كند.

جگر منبع فوق العاده اي از انواع ويتامين ها،پروتئين ها،مواد معدني،اسيدهاي چرب و آنتي اكسيدان هاست.بسياري گمان مي كنند كه ويتامين ها و مواد معدني را فقط در سبزيجات و ميوه ها مي توان يافت در حالي كه جگر منبع مغذي تر به حساب مي آيد.

خواص جگر گوسفندي

ويتامين ها :

ويتامين هاي موجود در جگر گوسفندي شامل ويتامين A،D،K،تمام گروه B ( از جمله ويتامين B-12 و اسيد فوليك ) مي شود.

ويتامين A : اين ويتامين كه محلول در چربي است و نقش يك كاتاليزور بسيار مهم در فرايندهاي بيوشيميايي بدن را دارد و براي جذب مواد مغذي ، رشد استخوان ها و باروري بسيار مهم است.

ويتامين B2 :ريبوفلاوين يا ويتامين B2، براي توسعه و عملكرد سلولي مهم است و همچنين در تبديل غذا به انرژي كمك مي كند.

ويتامين B9: اين ويتامين نقش مهمي در رشد سلول و تشكيل DNA دارد.

پروتئين :

پروتئين براي ادامه حيات بدن حائز اهميت است و تقريبا در تمامي قسمت هاي بدن يافت مي شود و از ديگر خواص جگر گوسفندي به شمار مي آيد.بيش تر از يك چهارم جگر گوسفندي و گاوي از پروتئين ساخته شده است و اسيدهاي آمينه ضروري بدن را فراهم مي كند.اسيدهاي آمينه واحد تشكيل دهنده پروتئين ها هستند برخي از اين اسيدهاي آمينه را بدن مي سازد اما برخي ديگر را بايد از مواد غذايي دريافت كرد.

جگر منبع خوبي از پروتئين است . مصرف پروتئين باعث افزايش متابوليسم،كاهش اشتها،كمك به ايجاد عضله و حفظ عضلات در طي كاهش وزن مي شود و از ديگر خواص جگر گوسفندي محسوب مي شود.

در مورد سلامت دام و جگر بايد به اين موضوع توجه داشت كه تغذيه مطلوب دام بسيار مهم است. مجموعه بازار گوسفند با در نظر گرفتن اين مسئله همواره تلاش مي كند كه گوسفندان و دام ها در بهترين مراتع پرورش يابند.

مواد معدني :

بسياري از مواد معدني مفيد مانند آهن ،روي، كروم،فسفر،سلنيوم و… را مي توان در جگر يافت كه اين ماده را از نظر ارزش غذايي در جايگاه خوبي قرار داده است.

برخي ديگر از خواص درماني و مفيد جگر گوسفندي و گاوي :

  • كولين : كولين در رشد مغزي و عملكرد بهتر كبد نقش دارد و همچنين يك ماده مغذي مهم در دوران بارداري است كه به رشد جنين كمك مي كند.
  • مس  : مس در فعال كردن تعدادي از آنزيم ها نقش دارد و سپس به تنظيم توليد انرژي،متابوليسم و عملكرد مغز كمك مي كند.
  • آهن : جگر منبعي مهمي از آهن است. آهن در حمل اكسيژن در بدن نقش دارد.

از مزيت هاي خوب ديگر جگر مي توان به اين مورد اشاره كرد كه در مقايسه با بيشتر گوشت ها، كالري كم تري دارد در عين حال كه شامل مواد مغذي زيادي نيز مي باشد.

نقش كبد ( جگر ) در بدن :

جگر يك عضو حياتي در بدن انسان ها و حيوانات است كه وظايف زيادي دارد:

  1. پردازش غذا هضم شده
  2. ذخيره گلوكز، آهن،ويتامين ها و ساير مواد مغذي ضروري
  3. پاكسازي و ذخيره سموم و داروها از خون

مضرات خوردن جگر

بسياري درباره ي خوردن جگر نگران هستند و درمورد اينكه غذاي سالمي است يا نه شك دارند.يكي از بيشترين نگراني ها درباره خوردن جگر، مقدار كلسترول آن است . مردم گمان مي كنند كه كلسترول در مواد غذايي موجب بيماري هاي قلبي مي شود.با اين حال تحقيقات اخير نشان ميدهد كه اين موضوع براي اكثريت مردم درست نيست.از مضرات ديگر خوردن جگر اين است كه شايد حاوي سموم باشد.

 

خوردن جگر براي بدن بسيار مفيد است وبايد در ژريم غذايي مورد استفاده قرار بگيرد كه البته برخي افراد طعم آن را دوست ندارند كه مي توان با استفاده از روش هاي مختلف مثل مزه دار و تركيب با ساير مواد اين طعم را كاهش داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.