موارد استفاده از پشم گوسفندان

دانستني درباره گوسفند

موارد استفاده از پشم گوسفندان

۹ بازديد

پشم گوسفند از گذشته تا به حال بسيار مورد استفاده بشر براي تامين  لباس و پوشاك قرار گرفته و به عنوان يك ماده مفيد و كاربردي شناخته مي شود.پشم گوسفند به دليل ويژگي هاي فيزكي و شيميايي و كاربردي كه دارد، همواره در صنعت نساجي مورد استقبال مي باشد.

ويژگي هاي پشم گوسفند

جنس پشم از پروتئين و كراتين است كه در ناخن ها،شاخ ها و لايه هاي خارجي پوست نيز يافت مي شود.

الياف مورد اسفاده انسان به دو دسته طبيعي و مصنوعي تقسيم بندي مي شود . الياف مصنوعي شامل انواع الياف پليمري و غير پليمري است اما الياف طبيعي به چند دسته گياهي (سلولزي)،معدني (آزبست) و حيواني تقسيم مي شوند.

امروزه به دليل افزايش استفاده از الياف مصنوعي، استفاده از پشم گوسفند در صنايع نساجي كاهش قابل ملاحظه يافته است.

پشم گوسفند

نژاد گوسفندهاي پشمي

انواع مختلفي از نژاد گوسفندي در جهان وجود دارد كه هر كدام ويژگي ها و خصوصيات مربوط به خود را دارند و داراي يك نوع پوشش خاص هستند به همين دليل گوسفندان از نظر نوع پشم به چند دسته پشم ظريف،متوسط،ب لند،پشم آميخته،پشم قالي تقسيم بندي مي شوند.

  • گوسفندان پشم ظريف :

قطر پشم اين نوع از گوسفندان بين ۱۷-۲۳ ميكرون و طول دسته الياف آنها بين ۵ تا ۱۰ سانتي متر است.اين نوع از گوسفندان پشم ظريف بيشتر از نژاد مرينوس هستند.ميزان پشم آنها در حدود ۴ كيلوگرم مي باشد.

  • گوسفندان پشم متوسط :

پشم اين نوع از گوسفندان ضخيم تر و درخشان تر مي باشد و راندمان بالاتري نيز دارند.

  • گوسفندان پشم ب لند :

گوسفندان پشم ب لند به طور متوسط اليافي بين ۳۶-۵۰ ميكرون دارند و طول اين الياف بين ۱۵ تا ۳۷ سانتي متر است.

  • گوسفندان پشم آميخته :

ظرافت و نازكي پشم اين دسته درحدود گوسفندان پشم متوسط است ولي از طول بيشتري برخوردار هستند.

  • گوسفندان پشم قالي :

پشم اين دسته تركيبي از چند نوع الياف ديگر است . تارپشم حقيقي،الياف مدولائي (هتروتيپ)،الياف كمپ بخش هاي اين دسته را تشكيل مي دهند.

برداشت و چيدن پشم گوسفندان و دام ها

پشم گوسفندان و دام ها را بايد در طول سال حداقل يكبار چيد. طول و كيفيت پشم با توجه به عوامل ژنتيكي ،محيطي و نرخ رشد تعيين مي شود. در بعضي مناطق مي توان شاهد اين مورد بود كه پشم چيني دوبار در سال اتفاق مي افتد.مزيت اين كار بازگشت سريع تر سرمايه و تميز بودن پشم از خاك و خار و خاشاك است . همچنين باعث افزايش احتمال قدرت توليد مثل در زمان هاي جفت گيري مي شود.

نكات چيدن پشم گوسفندان و انواع دام

  1. پشم چيني بيشتر به وسيله دوكارد،قيچي،مواد شيميايي ،پشم چين هاي دستي و انواع ماشين هاي برقي و موتوري انجام مي گيرد.
  2. در زمان چيدن پشم، با توجه به دماي محيط و آلودگي هاي موجود در پشم گوسفندان، يك تا دو روز قبل از چيدن گوسفندان را كاملا شسته و گياهان چسبيده به پشم را جدا كنيد.گرده شويي باعث مي شود كه پشم گوسفندان راحت تر كوتاه شوند و به دستگاه برقي در صورت استفاده آسيب وارد نشود.

خواص،ويژگي ها و كاربرد پشم گوسفند و انواع دام ها

كاربرد و خواص پشم بيشتر درصنعت پوشاك و نساجي است ولي از اين ماده مفيد در صنايع ديگر مانند پارچه بافي و قالي بافياستفاده مي شود. علاوه بر اين موارد پشم گوسفندان در تهيه انواع نمد،كلاه و پوتين كاربرد دارد.

در مورد ويژگي ها و كاربرد هاي پشم گوسفند مي توان به موارد زيادي اشاره كرد اما چربي پشم يكي از مهم ترين محصولات دامي است كه كاربر هاي فراواني دارد.

چربي پشم : چربي پشم يا لانولين يكي از با ارزش ترين محصولات دامي است كه به صورت يك موم زردرنگ مي باشد و در صنايع گوناگون مانند توليد لوازم آرايشي بهداشتي مورد استفاده قرار مي گيرد.

پشم گوسفند داراي خواص ضد باكتري و ضد ميكروبي است كه مانع رشد كپك ها و باكتري ها مي شود اين بدان معناست كه لباس هاي پشمي نيازي به شستشوي منظم ندارند و بر خلاف الياف مصنوعي پس از استفاده مجدد بوي تازگي مي هند.

پشم در برابر لكه ها مقاوم است :

پوشش بيروني پشم به دفع مايعات كمك مي كند و در اين نوع لباس ها لكه هاي كم تري نسبت به ساير لباس ها ايجاد مي شود.

پشم با دوام است :

كشش طبيعي الياف پشم بسيار خوب است و پارچه و لباس هاي ساخته شده از اين جنس احتمال پاره شدن كم تري را دارند والياف پشمي مي توانند شكل خود نسبت به ساير الياف، بهتر حفظ كند.

لباس هاي پشمي شما را در زمستان سرد و در تابستان گرم نگه مي دارد :

پشم يك ماده شگفت انگيز در تنظيم دماي بدن است. در زمستان عايق پشم ،هوا گرم و خشك را در بدن حفظ مي كند و در تابستان گرما و رطوبت بدن را بيشتر دفع كرده و باعث خنكي بدن مي شود.

بازار گوسفند مركز خريد دام زنده
خريد گوسفند زنده به صورت شبانه روزي در سراسر تهران با حمل و نقل و ذبح رايگان
براي ثبت سفارش كافي است كه با شماره ۰۹۱۹۷۱۲۴۰۱۱-۶۶۰۰۰۷۹۸ تماس بگيرد .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.